GOOGLE ANALYTICS er det oplagte valg, men der findes alternativer i større systemer som fx Omniture og Webtrends. Hvad enten du vælger det ene eller andet, så skal du have et mål, for at kunne måle.

Denne øvelse er ikke let og jeg kan ikke folde hele teorien ud i denne bog. Det er komplekst at mappe din forretning op på metrikker eller måleparametre. I mange tilfælde giver 95 % af tingene sig selv. Tænk i godt gammeldags købsmandskab og lad omtale, branding, social currency, permissions og andet, som ikke er isoleret værdiskabende være en fugl på taget. Så går du ikke galt i byen. KISS Keep-It-Simple-Stupid lyder en gammelt råd og det gælder også her.

Når du først har fundet dine målepunkter, så ved du også hvad du skal måle på og se efter, for også at identificere alle delmålene. At kigge på, hvor mange, der bouncer er jo ligegyldigt, hvis trafikken fra den pågældende kilde generelt ikke konverterer. Hvis den performer nogenlunde, så bør man måske kigge på, om der er forskel på trafikken. Hvis du fx har lavet et samarbejde med et madwebsite, som leverer klik fra deres madopskrifter og deres nyhedsbrev. Så bør du have en klar rabatkode på disse links, så du ved præcis hvordan denne trafikkilde performer fordelt på hhv. madopskrifter og nyhedsbrev. Så kan du spare pengene på den del, der ikke performer og i stedet jagte mere gunstige partnerskaber.

Det kan også være at du bruger 2 forskellige bannere, men at performer vidt forskelligt.

Derfor skal du både opsætte tracking af:

  • Trafikmedium, fx banner,
  • Trafiksource fx madkurv.dk
  • Trafikkilde fx nyhedsbrev eller tilbudsbanner

Du kan også tilføje dine egne parametre. Hvis du fx har 6 forskellige bannere, så kan du også tagge dette op, så du kan se hvilke bannere, der bliver klikket mest på og/eller hvilke der sælger bedst.

Lav sige du vil måle på værdikode babygear og vil måle dette. Dertil skal du lave en såkaldt falsk sidevisning eller event i GA. Nemt ikke.