Jeg forsikrer dig unge mand, sagde den gamle kone til knægten.

Forsikring knytter sig til overbevisning. Dvs. niveauet over bevisførelse. Ergo TRO.

Ingen kan trumfe tro. Intet argument kan flytte din tro. Det er naturligvis en sandhed modifikationer eller lad os kalde det: Overdrivelse fremmer forståelsen.

Men hvad så med forsikringsselskaber. Hvor meget tro er der involveret her? Forforståelsen ligger typisk i at de aldrig dækker når man har behov for det – eller at de trækker sagen i langdrag. Men tilfredsheden med de forskellige forsikringsselskaber afslører at der er stor forskel i den oplevelse og den forforståelse som vi danskere har.

Frygten for at fejle spiller en større rolle end håbet på at forsikringen dækker.

Derfor forudser Adverter.dk at en ny markedsmekanisme finder dagens lys. Det første forsikringsselskab, der lægger en symbolsk merudgift på sine forsikringer for at hjælpe dem som falder uden for nettet. Sikkerhedsnettet (læs dækningen) af en forsikring dækker størstedelen af uheldene. Det er jo deres berettigelse, men…

Hvad med dem som falder uden for?

Du har fået en vandskade pga. skjulte rør. Din dækning dækker ikke skjulte rør før 1964. BUM, der står du med håret i postkassen og damen i røret kan ikke gøre andet end af beklage og henvise til ankenævnet, hvis du vil klage.  Men sagen er soleklar og du taber en evt. klagesag.

Her kommer førnævnte sikkerhedsnet-forsikring ind i billedet. De hjælper alle dem, som har været særligt uheldige (vurderingskriterierne kan svinge) og dækket fx op til 50% af dine skader, selvom dine forsikringer ikke dækker skaden.

På den måde minimeres antallet af kunder, som oplever dette som om at forsikringsselskaber forsøger at løbe for deres ansvar. Istedet får de en positiv overraskelse. Det kan være 100 upartisk kunder, som agerer udvalgt nævnt for puljen af støttekroner til særligt uheldige. Forsikringsselskabet indstiller kunderne og nævnet stemmer om hvem der skal have sær-erstatning og hvor meget de skal have udbetalt.

Ideen er anderledes, kontroversiel – men også innovativ, salgsdrivende og ikke mindst ubrugt. Så er du forsikringsmand, så grib denne ide.

Ideen er inspireret at pensionskasser med kollektive dækninger. Det er fx dødsfaldsdækning, som en nyoptagen kan få. Dør man dagen efter man har tegnet dødsfaldsdækning, så har man jo ikke indbetalt nok til at dække de fx 250.000 kr. som dækningen berettiger. Men her træder kollektivet ind og støtter de nye i fællesskabet. Dør du dagen efter du går på pension, så mister man sit livrente-depot – hvilket så er ulempen. Men denne ulempe rammer nogle få menneske hårdt, mens min føromtalte ide, rammer anderledes. Her er tanken at alle betale fx. 2 kr. mere per forsikring om måneden (med tvang) for så automatisk at blive en del af sikkerhedsnettet fra day one. Ulempen på de 24 kr. /år spredes altså mere tyndt ud på alle forsikringsselskabets kunder.